FAIR FASHION TALKS

13u-13u30 / 13u30-14u30 / 14u45-15u45 / 16u15-17u15

Officiële start van het Fair Fashion Fest
13u00 – 13u05 • 2de verdieping

Tine Heyse, schepen van Noord-Zuid in Gent, trapt het inhoudelijk luik van het Fair Fashion Fest officieel af.

FFFgent (7 of 31)

(Foto: © Sarah Van Looy)

Getuigenis door Lieve Blancquaert
13u05 – 13u30 • 2de verdieping

5 jaar na de instorting van de Rana Plaza kledingfabriek trok Lieve Blancquaert, gewapend met haar camera en menselijkheid, naar Bangladesh. Recht naar het hart van de ramp: de slachtoffers.

Lieve brengt ons een portret van haar persoonlijke ervaringen, echte gesprekken en harde realiteit.

Afbeelding2Afbeelding1Afbeelding3

(Foto’s: © Lieve Blancquaert-Wereldsolidariteit)

FAIR FASHION TALK #1

Arbeidsomstandigheden in de textielindustrie – 5 jaar na Rana Plaza

13u30 – 14u30 • 2de verdieping

Sara Ceustermans (Schone Kleren Campagne), Jef Van Hecken (Wereldsolidariteit) & Tatiana De Wée (Fashion Revolution) op de sofa bij gastvrouw Aurélie Van de Peer (Charlie Magazine). Ze analyseren de gebeurtenis die dé kettingreactie in de kledingsector in gang zette.

Op 24 april 2013 stortte Rana Plaza in, de ergste ramp in de textielindustrie ooit. Op dat moment werd de vuile was van de mondiale kledingsector zichtbaar voor iedereen. Wat is er sindsdien veranderd? Welke problemen blijven hardnekkig voortbestaan? Ook de termijn van het Bangladesh Veiligheidsakkoord loopt dit jaar ten einde. Komt er hier een vervolg op? Wat is de rol van merken en overheden? Kopen we dan beter ‘Made in Europe’?

Kortom: Rana Plaza onder de loep. Op deze en andere vragen trachten we een antwoord te vinden en speculeren we hoe het anders kan.

FFFgent (10 of 31)FFFgent (11 of 31)FFFgent (39 of 150)

(Foto’s: © Sarah Van Looy)

FAIR FASHION TALK #2

Innovatie in de textielsector: inspirerende ondernemers aan het woord
14u45 – 15u45 • 2de verdieping

Sarah Vandoorne (Ontketening.be) praat met enthousiaste ondernemers die het verschil maken. Van een radicaal andere jeans, tot ‘Made in Belgium’ lingerie en een online kledingbibliotheek voor kinderen van 0 tot 3 jaar. Met Tom Duhoux (HNST Jeans), Murielle Scherre (La fille d’O) en Sophie Devolder (Happy Kiddo) zetten we nieuwe vormen van ondernemen in de kijker.

Wat drijft hen? Hoe gaan zij te werk? Welke weg hebben zij afgelegd? Ze vertellen ons over hun uitdagingen en successen, en gaan hierover in gesprek met elkaar en met het publiek.

FFFgent (72 of 150)FFFgent (73 of 150)FFFgent (19 of 31)

(Foto’s: © Sarah Van Looy)

Op het Fair Fashion Fest staat innovatie in de textielsector centraal. Maar hoe kun je iets veranderen in zo’n kluwen van een sector? En kunnen innovatieve ondernemers effectief ook de wereld veranderen? De slotpleidooien van Murielle Scherre (La Fille d’O), Tom Duhoux (HNST) en Sophie Devolder (Happy Kiddo).

Kunnen duurzame ondernemers de wereld veranderen?

Murielle Scherre: ‘Zeg ja, zeg ja!’

Tom Duhoux: ‘Uiteraard hoop ik dat. Ik denk dat de impact van textiel op de wereld niet onderschat kan worden. Ondernemers die daar iets aan willen doen, die de negatieve impact willen wegnemen, die kunnen de wereld een stuk schoner maken. Het is een grote hefboom om dingen te veranderen.’

Murielle Scherre: ‘Mode is de tweede meest vervuilende industrie. Iedereen draagt ook elke dag kleren. Iedere keer dat je beslist om iets te kopen, is het alsof je in een stemhokje staat en kiest voor welke partij je stemt. Iedereen zal wel zeggen, nee, ik zal nooit rechts stemmen. Maar als je kleren kiest om te kopen en te dragen, geef je met je geld middelen en een soort goedkeuring aan die merken, aan bedrijven die op die manier handelen.’

‘Soms krijg je daardoor een beklemmend gevoel. Oh nee, ik ben een kleine consument, wat kan ik veranderen. Zelfs als merk heb je dat gevoel. Zelfs als overheid. Stiekem de koning, in zijn bedje, heeft ook dat gevoel.’

‘Iedere keer dat je kleine keuzes maakt – waar koop je je kleren, waar koop je je meubels, hoe koop je die en hoe gebruik je die – geef je je geld en je stem aan iemand. Als jij ervoor kiest om geld te geven aan iemand die misbruik maakt van andere mensen, dan is dat je volste recht om dat te doen. Maar daarna moet je niet komen wenen, dat alles naar de verdoemenis gaat. Je moet gewoon die verantwoordelijkheid opnemen, niet wachten tot iemand in jouw plaats dat zal komen beslissen. Dan zou je beter bij de koning in zijn bedje gaan liggen.’

Sophie Devolder: ‘Dat is heel herkenbaar. We zeggen wel, we dragen kledij, we doen dat elke dag. Maar tegelijk besef je dat zo weinig mensen, en ik tot voor kort ook, zich vragen stellen bij de kledij die we ’s ochtends aantrekken en de prijs daarvan. Dat besef, dat niemand daar van wakker ligt, was voor mij de motivator om met dit te beginnen.’

‘Happy Kiddo is voor mij een dienst, een manier om die awareness naar boven te krijgen. Om daarover te communiceren en om een positief alternatief te geven. Kunnen wij op die manier de wereld veranderen? Voor een stuk wel.’

Door Sarah Vandoorne (https://ontketening.be/)

FAIR FASHION TALK #3

Ethisch shoppen om de wereld te verbeteren. Kan dat? 
16u15 – 17u15 • 2de verdieping

Evelien Bossuyt (fairfashion.be) gaat tijdens het laatste panelgesprek na over hoe we als consument een verschil kunnen maken. Veel mensen willen ethisch en ecologisch consumeren, maar zien door de bomen het bos niet meer. Martje Theuws (SOMO), Niels Oskam (Rank a Brand), Sofie Vanblaere (Netwerk Bewust Verbruiken) en Sophie Tack (Oxfam-Magasins du monde) scheppen duidelijkheid.

Kunnen wij het verschil maken via ons koopgedrag? Wat is dat juist ‘Fair’ of ‘eco’, en hoe herken je het? Zijn labels betrouwbaar? Ethisch consumeren is een verhaal van zowel consumanderen als consuminderen. Hoe kunnen we dit toepassen op ons dagelijks leven?

Kom luisteren en wordt geprikkeld en geïnspireerd!

FFFgent (28 of 31)FFFgent (27 of 31)FFFgent (119 of 150)

(Foto’s: © Sarah Van Looy)